Local SEO – optymalizacja pod wyszukiwanie lokalne

Sebastian Suma
16 grudnia, 2014
Przeczytasz w ~ 4 min.
bar 621033 1920 1

Rok 2012 był rokiem dość burzliwym dla osób interesujących się tematyką SEO. Co najmniej dwie duże zmiany w algorytmie wyszukiwarki Google, widoczne przetasowania pozycji w SERP, kary nałożone przez Google na duże serwisy z naszego „polskiego podwórka”. Dużo pisało się o zmianach w działaniach SEO, które przyniosły updaty Pingwin i Panda, o content marketingu czy Social SEO. Mam wrażenie, że jedno dość istotne zagadnienie zostało trochę pominięte, a chodzi o Local SEO (chyba mogę to przetłumaczyć jako – optymalizacja serwisów pod wyszukiwanie lokalne).

Działania „Local SEO” kładą nacisk przede wszystkim na optymalizację serwisów w celu polepszenia ich widoczności w SERPach dla klientów (wyszukań) lokalnych, z tego samego miasta czy województwa, w którym jest ulokowana firma, jej oddział, lokal usługowy czy punkt odbioru towarów. Internet jest oczywiście globalny, jednak nie wszystkie biznesy są globalne. Dodatkowo stosowanie się do wytycznych „lokalnego SEO” w dużym stopniu może stanowić wsparcie dla działań globalnych, dzięki polepszeniu ogólnego rankingu serwisu (domeny) dla algorytmów Google. Tak więc działania Local SEO będą istotne dla restauracji, lekarzy, dentystów czy prawników jak i sklepów internetowych z fizycznymi lokalami.

Rozpoczynając działania w pierwszej kolejności należy zadbać o założenie własnej wizytówki internetowej w serwisie Google + Local, jak i innych popularnych katalogach firm, takich jak: panoramafirm.pl/, firmy.net czy pkt.pl. Nie chodzi o ilość, ale o jakość. Kilka największych polskich serwisów tego typu wystarczy. Tworząc swoje kolejne wizytówki on-line, szczególną wagę należy zapewnić, aby wszelkie dane kontaktowe i adresowe firmy były identyczne do tych umieszczonych we własnym serwisie. Chodzi przede wszyskim o nazwę firmy, adres, telefony, fax oraz adresy e-mail. Warto dodać do wizytówki również logo firmy i kilka zdjęć (jeśli firma posiada fizyczny lokal usługowy).

W kolejnym kroku trzeba zadbać o uwierzytelnienie własnego biznesu, czyli o recenzje. Prowadząc swój biznes, w długim okresie recenzje powinny pojawiać się samoistnie. Natomiast na początku warto poprosić własnych klientów czy znajomych o napisanie i dodanie krótkich tekstów z recenzjami. Ten czynnik bardzo pozytywnie wpłynie na ranking serwisu, a tym samym na pozycje w SERPach (dowiedz się również: jak sprawdzić pozycję strony w Google). Każdy element wpływa pozytywnie na wiarygodność firmy zarówno wśród użytkowników jak i algorytmów wyszukiwarek.

Nagrodą za włożony wysiłek powinno być umieszczenie wizytówki firmy w mapach Google, dzięki czemu witryna będzie wyróżniona na wysokich pozycjach nad konkurencją.

wyniki wyszukiwania - dentysta w Google Maps

Kolejne działania należy skierować na optymalizację serwisu www. Warto zadbać, aby nazwa i dane kontaktowe firmy znalazły się na wszystkich podstronach serwisu np. w stopce, miejsce to nadaje się idealnie do prezentowania tego typu danych. Dodatkowo potrzebna jest optymalizacja meta tagów: Title i Decsription, tak aby umieścić nazwę miasta w ich treści.

Dla przykładu:

Title: „Dentysta Białystok, stomatologia, protetyka, wybielanie zębów”

Description: „Gabinet dentystyczny w Białymstoku oferuje implanty, protetykę i ortodoncję na najwyższym poziomie. Nasze gabinety: Białostoczek, Nowe Miasto”
Co w przypadku kiedy firma posiada kilka oddziałów w różnych miastach? Stosujemy zasadę: „wiele lokalizacji – wiele landing page”. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie w serwisie www kilku podstron, gdzie każda podstrona przeznaczona jest dla konkretnej lokalizacji oddziału. Na stronie oprócz danych kontaktowych powinny się znaleźć dodatkowe informacje o ofercie, usługach oferowanych w danej lokalizacji. Meta tagi dla tych podstron powinny być zoptymalizowane pod konkretne adresy (miasta). W przypadku firmy, która posiada wiele lokalizacji powinny istnieć w sieci osobne wizytówki internetowe dla wszystkich tych adresów, z linkami kierującymi bezpośrednio na podstrony serwisu, a nie do strony głównej firmy.

Strategia „Local SEO”, a wyszukiwanie mobilne

Zastosowanie działań z lokalnej strategii SEO przynosi też wymierne korzyści na gruncie wyszukiwania w urządzeniach mobilnych. Wyszukiwarka Google przy ustalaniu wyników wyszukiwania (nawet na słowa kluczowe bez miejscowości) sugeruje się fizyczną lokalizacją użytkownika. Dzięki czemu będąc w konkretnym mieście, wyniki w SERP będą sugerowały firmy (strony www) z danego miasta.

Dane dostarczone od firmy Google, mówią że obecnie ponad 40% wszystkich wyszukań z urządzeń mobilnych dotyczą właśnie usług lokalnych, a trend wzrostowy cały czas się utrzymuje. Tym samym wyszukując np. frazę „dentysta” w urządzeniu mobilnym otrzymamy listę firm proponowaną dla miasta, w którym się obecnie znajdujemy.

wyniki wyszukiwania - dentysta

Wykorzystanie urządzeń mobilnych w wyszukiwaniu usług lokalnych cały czas rośnie. Trendu tego nie należy lekceważyć. Firma BIAKelsey prognozuje, że w 2015 roku ilość wyszukań skierowanych lokalnie z urządzeń mobilnych będzie większa niż z urządzeń stacjonarnych.

wykres wyszukiwania w mobile vs desktop

Tak więc już niedługo optymalizacja serwisów internetowych pod urządzenia mobilne jak i pod wyszukiwanie lokalne w wyszukiwarkach internetowych powinna być już standardem.

 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Komentarze