Strona główna → Blog → Google Ads → Świąteczna checklista AdWords dla e-commerce Świąteczna checklista AdWords dla e-commerce Filip Biszczak 1 grudnia, 2016 Przeczytasz w ~ 7 min. Za oknem śnieg, temperatury coraz niższe, a w domach? Nie ma się co łudzić, nikt nie zapadł w zimowy sen…Wręcz przeciwnie! Ogarnia nas szał świątecznych zakupów! A na pewno mnie… Święty Mikołaj zaczyna pracowity miesiąc, a gdzie się zaopatrzy w prezenty lepiej, niż w Twoim sklepie? Dowiedz się, jak wycisnąć ze swojej kampanii 100% i zwiększyć jej efektywność w najbardziej gorącym okresie zakupowym. Przygotowaliśmy dla Ciebie specjalną, świąteczną listę zadań do wykonania. Gotowy? Kampania w sieci wyszukiwania 1. Pilnuj budżetu kampanii! Dostosuj go tak, żeby nie tracić wyświetleń i potencjalnego ruchu na stronie. 2. Wydziel najważniejsze produkty do oddzielnej kampanii Dobrą praktyką, która pozwoli Ci kontrolować budżet w okresie świątecznym będzie wydzielenie słów kluczowych i grup reklam dla produktów/kategorii, które chcesz najbardziej promować w okresie świątecznym do oddzielnej kampanii. 3. Dodaj “świąteczne” przekazy reklamowe do kampanii To, co powinieneś zrobić, to dodać dostosować reklamy do Twojej świątecznej oferty. Przyszykowałeś świąteczną promocję? Wyeksponuj ją w przekazie! Nie używaj starego formatu reklam tekstowych, wyróżnij się dodatkowo dzięki tzw. reklamom ETA. Lepsze prawda? Więcej dowiesz się tutaj. 4. Dodaj “świąteczne” słowa kluczowe do kampanii Zastanów się nad zmodyfikowaniem fraz pracujących w Twojej kampanii do aktualnie panujących trendów. Na pewno nie we wszystkich przypadkach ma to sens, dlatego przeanalizuj swoją ofertę i kampanię. Sprzedajesz zabawki? Spróbuj fraz “zabawki na święta”, “zabawki pod choinkę”. Odzież? Sprawdź “bluzki na prezent”. Jednak nie marnuj swojego czasu – posłuż się narzędziami Google, które pomogą Ci w planowaniu struktury. Aktualne trendy sprawdzisz tutaj. I skorzystaj z planera słów kluczowych. 5. Wykorzystaj rozszerzenia reklam Google daje Ci możliwość zwiększenia Twojej powierzchni reklamowej w sieci wyszukiwania – musisz to wykorzystać! Masz stworzone dedykowane strony docelowe dla świątecznej oferty? Użyj ich w rozszerzeniach linków do podstron! Przy zakupie dwóch produktów trzeci jest gratis? Poinformuj o tym użytkownika przy pomocy rozszerzeń objaśnień! Jak to zrobić? Dowiesz się tego tutaj. 6. Przeanalizuj harmonogram wyświetlania reklam Prowadzisz sklep internetowy i używasz indywidualnego harmonogramu reklam? Ograniczasz liczbę wyświetleń w godzinach wieczornych lub w weekend, kiedy nie ma Cię w pracy? Przemyśl, czy nie warto dać kampanii więcej swobody i rozszerzyć godziny jej pracy. Jeśli nie jesteś przekonany, to proponuję kompromis! Przeanalizuj ruch i skuteczność i dostosuj odpowiednio stawki dla poszczególnych pór dnia. Powinno to wyglądać mniej więcej tak: 7. Kierowanie demograficzne Całkiem niedawno Google wprowadziło do sieci wyszukiwania funkcję, która w sieci reklamowej była dostępna już od dawna. Chodzi tu oczywiście o możliwość demograficznego kierowania naszych reklam.. Jak ważna jest dla Ciebie płeć klienta? Myślisz, że młodsi kupują częściej w Twoim sklepie? Dzięki nowej funkcjonalności możesz przeanalizować skuteczność każdej grupy docelowej i odpowiednio skierować do nich swój przekaz. Przeanalizuj koszty kliknięcia, współczynnik klikalności i co najważniejsze, koszt i wartość konwersji! Płeć: Wiek: Ale zaraz.. co to jest nieznane? Można by pomyśleć, że zachodnie kraje odciskają swoje piętno również na reklamach Adwords i próbują dopasować reklamę pod użytkowników, którzy nie czują się ani mężczyzną, ani kobietą. Kult ideologii “Gender” jest bardzo silny, jednak wytłumaczenie jest o wiele prostsze. Pokazane wyżej dane demograficzne tworzone są przez specjalny algorytm, który bada zachowanie użytkowników w internecie, np. odwiedzane przez nich strony internetowe i na podstawie tych danych dopasowuje do nich wiek, płeć lub stan rodzinny. Taka precyzyjna klasyfikacja niestety nie zawsze jest możliwa i dlatego Google tworzy grupę, która nazywa się “nieznane” i do niej wrzuca wszystkie “ciasteczka” (pliki cookie), których nie zdołał określić. Jednak uważaj na pułapkę! Jeżeli uznasz, że Twoją grupą docelową są tylko mężczyźni w wieku od 18 do 24 i wszystkich pozostałych odbiorców wykluczysz z kampanii, a w szczególności tych nieznanych, możesz stracić dużą część ruchu, na jakiej Ci najbardziej zależy. Popatrz na to: Dane ponad 20% użytkowników były niemożliwe do dopasowania, a wśród nich na pewno sporo mężczyzn w wieku 18-24 lat. Także nie działaj pochopnie i dokładnie przemyśl swoje działania! Przeczytaj także: 5 tipów na zwiększenie efektywności reklam na Facebooku 8. Urządzenia mobilne Google twierdzi, że ponad połowa transakcji, które kończą się na desktopie, zaczyna się na urządzeniach mobilnych i patrząc na statystyki poszczególnych urządzeń w modelu atrybucji last click, powinniśmy automatycznie odjąć zasług desktopowi i przyznać je smartfonom. Brzmi to bardzo optymistycznie, prawda? Jednak zanim rzucimy wszystkie siły i środki w kampanię mobilną zadbajmy o to, żeby nasza strona internetowa była responsywna i dostosowana do tych urządzeń (więcej informacji w artykule Optymalizacja SEO w sklepie internetowym). W innym przypadku osiągnięcie satysfakcjonujących wyników będzie bardzo trudne. Sprawdzić swoją stronę możesz przy pomocy tego narzędzia. W dalszym ciągu masz wątpliwości? W takim razie najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie będzie użycie dostosowań stawek dla poszczególnych kampanii/grup reklam: 9. Dane historyczne Osiągnąć sukces możesz tylko używając do tego wszystkich możliwych narzędzi i informacji, jakie jesteś w stanie zdobyć. Nie bądź leniem! Przeanalizuj skuteczność swojej kampanii w roku ubiegłym – jakie razy miały największy ruch? Które grupy reklam konwertowały najlepiej? Które produkty były najbardziej popularne? Na podstawie tych informacji dobierz strategię działań i zaplanuj strukturę kampanii. Większość informacji podanych w pierwszej części artykułu przyda Ci się w przypadku działań prowadzonych w kampaniach produktowych oraz w sieci reklamowej. Pilnowanie budżetu, harmonogram, demografia. Jednak jest kilka rzeczy, które skupiają się tylko na pozostałych typach kampanii. Kampania produktowa 1. Planowanie promocji w sklepie Święta to czas żniw sprzedażowych i wzmożonej aktywności wszystkich Twoich konkurentów. Musisz wykorzystać każdą okazję, żeby wyróżnić swój reklamowany produkt/ofertę na ich tle. Planujesz promocję świąteczną – -25% na wszystkie produkty w sklepie. Kliencie! Wystarczy, że wpiszesz kod “ŚWIĘTY MIKOŁAJ” na wysokości koszyka i BAM! Cena automatycznie zmniejsza się z 200zł do 150zł. Jednak Pan Kowalski widząc listę produktów reklamowanych w wyszukiwarce ciągle będzie widział cenę pierwotną, przed obniżką. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem będzie zlikwidowanie kuponu i obniżenie cen bezpośrednio na kartach produktów, przy jednoczesnym przekazywaniu jej do feedu przy pomocy parametru sale_pice: 2. Używanie etykiet niestandardowych W swojej kampanii świątecznej chcesz się skupić wyłącznie na wybranych produktach z oferty? Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku będzie nadanie każdemu z tych produktów etykiety niestandardowej, która pomoże Ci w segmentacji kampanii produktowej w Twoim panelu Adwords. Nie wiesz, jak ma to pomóc w późniejszej segmentacji? Patrz na to: Kampania w sieci reklamowej 1. Remarketing Szykując kampanię remarketingową w sieci reklamowej nie polegaj jedynie na najbardziej ogólnych listach odbiorców stworzonych automatycznie w panelu adwords. Zastanów się, do jakiego użytkownika chcesz dotrzeć, jak dawno po raz ostatni odwiedził Twoją stronę, czy coś kupił, czy porzucił swój koszyk? Skuteczność poszczególnych list odbiorców zależy właśnie, jak bardzo doprecyzujesz wymagania względem użytkownika na tej liście. Możesz to zrobić tutaj: 2. Typy kierowania Tworząc kampanię w sieci reklamowej nie używaj tylko jednej metody kierowania. Stwórz profil swojego odbiorcy – nadaj mu imię, cechy osobowości, status rodzinny/społeczny itd. Pomoże Ci to w określeniu potencjalnych typów kierowania Twojej reklamy. Połącz ze sobą różne możliwości, a później podziel je na odpowiednie grupy reklam z odpowiednio dobranym przekazem w banerach reklamowych. Sprzedajesz zegarki? Idealny prezent pod choinkę, prawda? Skieruj reklamę do kobiet chcących zrobić prezent swojemu mężowi. Dobierz odpowiednią płeć, miejsca docelowe, w których chcesz wyświetlać swoją reklamę, ułóż odpowiedni przekaz, dołóż do tego odpowiednich odbiorców na rynku… i sprzedawaj! Te artykuły również mogą Cię zainteresować: Dlaczego mam płacić za zarządzanie kampanią Google Ads? Bierz pomysły od wszystkich! [Case study Cocolita] Customer Match czyli targetowanie na adresy e-mail SEO i Adwords – efektywnościowe YIN YANG, przeciwne lecz uzupełniające się siły marketingu w wyszukiwarkach Nasze Case study, Pozycjonowanie i optymalizacja SEO – Zobacz jak to robimy Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce. Q&A po webinarze Muszę Cię brutalnie zaskoczyć – CPC w 2024 roku to przeżytek! Strategie “Docelowy ROAS/CPA” i kampanie PMax to nie szczyt automatyzacji konta Google Ads! Performance Max, czy alternatywy? Naucz się dobierać idealne kampanie reklamowe! Wskaźnik jakości konta Google Ads — Twój przyjaciel, czy wróg? 5 rzeczy, których należy unikać w Google Ads, aby nie tracić pieniędzy Filip Biszczak Google Ads Team Manager Kategorie Analityka WebowaBez kategoriiContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ