+12 398 78 04

Youtube. Jak mierzyć skuteczność kampanii wideo?

reklama na Youtube

Co przemawia na korzyść reklam wideo w YouTube względem tradycyjnych spotów w telewizji? Ich skuteczność można, a nawet trzeba mierzyć. Służą do tego dwa narzędzia: YouTube Analytics oraz panel Google AdWords. Dowiedz się, na jakie wskaźniki warto zwrócić uwagę, dokonując oceny ich efektywności.


Wyświetlenia

Jeżeli głównym celem kampanii wideo jest zwiększenie świadomości marki, istotnym wskaźnikiem informującym o jej skuteczności będzie liczba wyświetleń. Pokazuje ona, ile osób zobaczyło Twoją reklamę.

W przypadku wyświetleń, warto abyś zwrócił uwagę na jeszcze jedną daną – częstotliwość. Mówi ona o tym, ile razy reklama została wyświetlona jednemu użytkownikowi w określonym czasie.

 

Obejrzenia

Obejrzenia różnią się od wyświetleń tym, że są liczone tylko wtedy, gdy ktoś obejrzy minimum 30 sekund Twojej reklamy lub w nią kliknie. W przypadku TrueView są one uwzględniane w publicznym liczniku obejrzeń Youtube (ale film musi przekraczać 11 sekund).

 

Współczynnik obejrzeń

Współczynnik obejrzeń jest to podstawowy wskaźnik sukcesu reklam wideo, który daje nam informację, czy nasz materiał jest skuteczny i czy obrana kreacja utrzymuje uwagę odbiorców. Oblicza się go następująco:
liczba obejrzeń lub interakcji / liczba wyświetleń = współczynnik obejrzeń
Jeżeli jest on niski – należy jeszcze raz przemyśleć koncepcję kreatywną filmu.

Co ważne, wysoki współczynnik obejrzeń pomaga nam obniżyć koszt jednostkowego obejrzenia. Dzięki temu, że reklama jest angażująca, możemy wygrywać więcej aukcji z konkurencją mimo niższej stawki.

W jaki sposób zoptymalizować kampanię, aby polepszyć współczynnik obejrzeń? Przede wszystkim należy popracować nad skuteczniejszą kreacją filmu. Być może, gdyby Twoja reklama była krótsza, wzbudzałaby większe zaangażowanie. Dlatego, jeżeli jesteś w stanie bardziej skondensować treści, to nie wahaj się tego zrobić:)

Aby zaprezentować więcej informacji o aktualnej ofercie oraz nie zanudzać odbiorców, warto również wyświetlać naprzemiennie kilka reklam.

 

Średni koszt obejrzenia (CPV)

Jest to średni koszt, jaki płacisz za obejrzenie 30 sekund Twojej reklamy lub za wejście w nią w interakcję.

CPV informuje Cię o konkurencyjności Twojej reklamy w środowisku aukcyjnym. Jego wzrost może oznaczać, że film spowszedniał widzom oraz masz większą konkurencję w aukcji reklam. Spadek oznacza natomiast możliwość zyskania tańszych obejrzeń.

Jeżeli chciałbyś obniżyć CPV, powinieneś skupić się na 3 aspektach kampanii: stawki, kierowanie oraz kreacja.

Za pomocą dostosowywania stawek jesteś w stanie w największym stopniu wpłynąć na wielkość CPV. Możesz wyznaczyć maksymalną kwotę, jaką chcesz zapłacić za obejrzenie filmu lub inne działania związane z wideo, np. kliknięcie nakładki z wezwaniem do działania, kart lub banerów towarzyszących.

Aby obniżyć CPV warto pomyśleć o rozszerzeniu kierowania. Wąska grupa odbiorców może skutkować większą konkurencją w środowisku aukcyjnym oraz wyższym średnim kosztem obejrzenia. Dzięki rozszerzeniu kierowania znajdziesz nowych, wartościowych odbiorców, którzy będą zainteresowani Twoją ofertą.

 

Oglądalność reklam wideo

Jest to wskaźnik, nad którym zdecydowanie warto się pochylić. Dotyczy utrzymania uwagi odbiorców przez nasze wideo. Pokazuje, czy w miarę trwania filmu liczba odbiorców się zmniejsza i w którym momencie jest pomijana. Raport w panelu AdWords, w którym są uwzględnione te dane, jest podzielony na tzw. kwartyle: 25%, 50%, 75% i 100% długości reklamy.

 

Kliknięcia

Jeżeli głównym celem Twojej kampanii jest przekierowanie użytkowników do Twojej witryny, kanału Youtube lub strony odtwarzania filmu, to kliknięcia powinny być dla Ciebie kluczowym wskaźnikiem efektywności. Ich liczba pokazuje, czy Twoja reklama efektywnie prowadzi do wybranego przez Ciebie miejsca docelowego.

 

Współczynnik klikalności

Oblicza się go dzieląc łączną liczbę kliknięć w reklamę przez liczbę użytkowników, którym została wyświetlona.

Współczynnik ten pokazuje, czy i w jakim stopniu Twoja reklama angażuje użytkowników. Podobnie jak w przypadku współczynnika obejrzeń – im wyższy CTR, tym bardziej Twoja kreacja podoba się użytkownikom i w konsekwencji są w większym stopniu zainteresowani Twoją ofertą.

 

Zaangażowanie

Zaangażowanie w YouTube możesz, mierzyć na dwa sposoby. Po pierwsze, monitorując liczbę kliknięć w interaktywne elementy Twojej reklamy, takie jak zajawki czy ikony. Pomocnym wskaźnikiem tutaj jest współczynnik zaangażowania, który uzyskuje się poprzez podzielenie interakcje z reklamą przez jej wyświetlenia.

Możesz mierzyć także inne wartościowe działania w Youtube, dokonane przez widza po obejrzeniu reklamy. Czyli uzyskane subskrypcje Twojego kanału, dodania filmy do playlisty, polubienia wideo i udostępnienia.

 

 

Okładka wpisu zaprojektowana przez Freepik

Podobne wpisy

Przeczytaj poprzedni wpis:
modele-atrybucji
Jak ocenić efektywność kampanii Facebook ADS? Porównanie modeli atrybucji

Każdy, kto pracował w branży e-commerce wie, jak trudno jest rozeznać się w analizie swoich przychodów. Problem narasta, kiedy równolegle...

Zamknij