Case Study
Poznaj jedną z historii współpracy z Sempai:
Ekomers 2015

Użyj sprytu zamiast pieniędzy

case-study-centerdi.pl

Ósmą zasada Kaizen "Użyj sprytu zamiast pieniędzy", jak każdą filozofię, można interpretować na wiele sposobów. To, w jaki sposób Ty ją wykorzystasz w swoich działaniach, ogranicza wyłącznie Twoja wyobraźnia, kreatywność oraz energia, z jaką wprowadzasz pomysły w życie. W przypadku naszego klienta - Centerdi.pl - zostaliśmy, w pewnym sensie, zmuszeniu do znalezienia optymalnego (sprytnego :)) rozwiązania kwestii działań marketingowych, gdzie ograniczały nas takie czynniki, jak: logistyka, budżet, marża i zasięg. Zobacz, w jaki sposób ósma zasada Kaizen pomogła nam w znalezieniu idealnego rozwiązania dla tej sytuacji.

O Kliencie

Sklep internetowy Centerdi.pl funkcjonuje na rynku już od 2005 roku. W swojej ofercie posiada szeroki asortyment akcesoriów AGD, RTV, GDM, foto, komputerowych, elektronicznych i wielu innych do codziennego użytku.

Analiza branży i oferty sklepu

Cech wyróżniających sklep Centerdi.pl jest wiele, w tym wysoka jakość obsługi klienta czy specyfika oferty sprzedażowej. Jednak budując strukturę kampanii efektywnościowej, koniecznie jest znalezienie tych najważniejszych i wybór właściwej drogi. Kierowaliśmy się podstawowymi zasadami marketingowymi: charakterystykę oferty skonfrontowaliśmy z profilem potencjalnego klienta. Do jakich doszliśmy wniosków?

Profil klienta - do kogo i w jakim celu?

Postanowiliśmy położyć nacisk na unikalnego użytkownika w ostatniej fazie lejka zakupowego, czyli:

  • szukającego najlepszej możliwej oferty tu i teraz,

  • szukającego jednego, konkretnego produktu (niechętnie kupi coś innego),

  • detal z delikatnym zahaczeniem o klienta hurtowego (ilość "sztuk na paragon ~1,5"),

  • kupującego więcej niż jedną sztukę tego samego produktu,

  • najczęściej niepowracającego (remarketing mocno ograniczony warunkami efektywnościowymi i zakresem dni),

  • "hot cookie", np. Porzucony koszyk - 1 dzień.

Ograniczenia kampanii: logistyka, marża, budżet i zasięg

Co nas zmusiło do obrania niestandardowej drogi w przygotowaniu strategii działań i późniejszej optymalizacji kampanii Adwords?

  1. Kwestie logistyczne - ograniczenia w możliwościach magazynowania towaru i obsługi zamówień.
  2. Marża produktowa - nasza główna przewaga nad konkurencją była jednocześnie jedną z barier, która ograniczała nasza ekspansję i możliwości skalowania kampanii. Bardzo niska cena zmniejszała zysk z pojedynczej transakcji.
  3. Budżet - ograniczony zakres wydatków miesięcznych.
  4. Zasięg - "sztywny" budżet bezpośrednio wpływał na częstotliwość wyświetlania naszych reklam oraz typów kampanii, których użyliśmy w naszych działaniach.


Struktura kampanii - ile i dlaczego tak drogo?

Analiza specyfiki poszczególnych kampanii (sprzedażowej/efektywnościowej, zasięgowej, budującej świadomość marki) nie pozostawiła nam złudzeń. Biorąc pod uwagę statystyczne koszty kliknięcia, pozyskania transakcji (efektywność mierzyliśmy w atrybucji last-click, jednak optymalizacja odbywała się w w atrybucji "w oparciu o dane") musieliśmy zrezygnować z kampanii generycznej w sieci wyszukiwania, a cały budżet skupić na działaniach produktowych: PLA z delikatnym dodatkiem remarketingu dynamicznego w sieci reklamowej.

Pierwsze miesiące działania kampanii - wnioski

Case-study-centeri

Efektywność kampanii w pierwszych trzech miesiącach

Po analizie pierwszych trzech miesięcy działań, postawiliśmy sobie następujące cele:

  • obniżenie kosztu CPC przy utrzymaniu lub zwiększeniu liczby kliknięć (bardzo szeroka oferta pozwalała na sukcesywne “przesuwanie” budżetów z jednego produktu na drugi, co przy ograniczaniu przez Google liczby wyświetleń ze względu na stawkę CPC dawało nam duże pole manewru),
  • obniżenie kosztu pozyskania transakcji do wartości mniejszej niż 5 zł.

Zwiększenie liczby transakcji i zwrotu z poniesionych kosztów, zgodnie z założeniem, miało odbywać się w ramach tego samego, wykorzystywanego wcześniej budżetu miesięcznego.

Ostatnie miesiące działania kampanii - rezultaty

case-study-centerdi-3

Efektywność kampanii w ostatnich trzech miesiącach działań kampanii (Q4 roku 2017)

Porównanie - ostatnie trzy miesiące vs pierwsze trzy miesiące działań marketingowych - filozofia "Użyj sprytu zamiast pieniędzy" w pigułce:

case-study-centerdi

Porównanie - pierwsze trzy miesiące VS ostatnie trzy miesiące

Średni koszt kliknięcia: 0,2zł ---> 0,12zł
Transakcje: 1057 ---> 3821
Koszt pozyskania transakcji: 8,32zł ---> 3,48zł
ROAS: 756% ---> 1924%

Przebieg procesu optymalizacji

CPC

case-study-centerdi-pl

Efekty optymalizacji - zmiany w średnim koszcie kliknięcia

Koszt pozyskania transakcji

case-study-centerdi

Efekty optymalizacji - zmiany w średnim koszcie pozyskania transakcji

Liczba kliknięć

case-study-centerdi

Efekty optymalizacji - zmiany średniej liczby kliknięć

ROAS

case-study-centerdi

Efekty optymalizacji - zmiany w efektywności ROAS (przychód/koszt)

Zaufali nam
innogy
chocolissimo.pl
City Sport
Księgarnia Internetowa PWN
answear.com
DeeZee
Cupsell
asport.pl
SHOWROOM
Neosport
Supersklep
belmeb
DrTusz
kodyrabatowe.pl
Apteka NOWA FARMACJA
preorder.pl