Użyj sprytu zamiast pieniędzy. Case study Centerdi

Sempai
13 marca, 2018
Przeczytasz w ~ 5 min.
closeup of hands getting camera lens from bag

Ósmą zasada Kaizen “Użyj sprytu zamiast pieniędzy”, jak każdą filozofię, można interpretować na wiele sposobów. To, w jaki sposób Ty ją wykorzystasz w swoich działaniach, ogranicza wyłącznie Twoja wyobraźnia, kreatywność oraz energia, z jaką wprowadzasz pomysły w życie. W przypadku naszego klienta – Centerdi.pl – zostaliśmy, w pewnym sensie, zmuszeniu do znalezienia optymalnego (sprytnego :)) rozwiązania kwestii działań marketingowych, gdzie ograniczały nas takie czynniki, jak: logistyka, budżet, marża i zasięg. Zobacz, w jaki sposób ósma zasada Kaizen pomogła nam w znalezieniu idealnego rozwiązania dla tej sytuacji.

 

O Kliencie:

 

Sklep internetowy Centerdi.pl funkcjonuje na rynku już od 2005 roku. W swojej ofercie posiada szeroki asortyment akcesoriów AGD, RTV, GDM, foto, komputerowych, elektronicznych i wielu innych do codziennego użytku.

 

Analiza branży i oferty sklepu

 

Cech wyróżniających sklep Centerdi.pl jest wiele, w tym wysoka jakość obsługi klienta czy specyfika oferty sprzedażowej. Jednak budując strukturę kampanii efektywnościowej, koniecznie jest znalezienie tych najważniejszych i wybór właściwej drogi. Kierowaliśmy się podstawowymi zasadami marketingowymi: charakterystykę oferty skonfrontowaliśmy z profilem potencjalnego klienta. Do jakich doszliśmy wniosków?

 

Profil klienta – do kogo i w jakim celu?

 

Postanowiliśmy położyć nacisk na unikalnego użytkownika w ostatniej fazie lejka zakupowego, czyli:

 

  • szukającego najlepszej możliwej oferty tu i teraz,
  • szukającego jednego, konkretnego produktu (niechętnie kupi coś innego),
  • detal z delikatnym zahaczeniem o klienta hurtowego (ilość “sztuk na paragon ~1,5”),
  • kupującego więcej niż jedną sztukę tego samego produktu,
  • najczęściej niepowracającego (remarketing mocno ograniczony warunkami efektywnościowymi i zakresem dni),
  • “hot cookie”, np. Porzucony koszyk – 1 dzień.

 

Ograniczenia kampanii: logistyka, marża, budżet i zasięg

 

Co nas zmusiło do obrania niestandardowej drogi w przygotowaniu strategii działań i późniejszej optymalizacji kampanii Adwords?

 

  • Kwestie logistyczne – ograniczenia w możliwościach magazynowania towaru i obsługi zamówień.
  • Marża produktowa – nasza główna przewaga nad konkurencją była jednocześnie jedną z barier, która ograniczała nasza ekspansję i możliwości skalowania kampanii. Bardzo niska cena zmniejszała zysk z pojedynczej transakcji.
  • Budżet – ograniczony zakres wydatków miesięcznych.
  • Zasięg – “sztywny” budżet bezpośrednio wpływał na częstotliwość wyświetlania naszych reklam oraz typów kampanii, których użyliśmy w naszych działaniach.

 

Struktura kampanii – ile i dlaczego tak drogo?

 

Analiza specyfiki poszczególnych kampanii (sprzedażowej/efektywnościowej, zasięgowej, budującej świadomość marki) nie pozostawiła nam złudzeń. Biorąc pod uwagę statystyczne koszty kliknięcia, pozyskania transakcji (efektywność mierzyliśmy w atrybucji last-click, jednak optymalizacja odbywała się w w atrybucji “w oparciu o dane”) musieliśmy zrezygnować z kampanii generycznej w sieci wyszukiwania, a cały budżet skupić na działaniach produktowych: PLA z delikatnym dodatkiem remarketingu dynamicznego w sieci reklamowej.

 

Pierwsze miesiące działania kampanii – wnioski

Efektywność kampanii w pierwszych trzech miesiącach

Efektywność kampanii w pierwszych trzech miesiącach

 

Po analizie pierwszych trzech miesięcy działań, postawiliśmy sobie następujące cele:

 

  • obniżenie kosztu CPC przy utrzymaniu lub zwiększeniu liczby kliknięć (bardzo szeroka oferta pozwalała na sukcesywne “przesuwanie” budżetów z jednego produktu na drugi, co przy ograniczaniu przez Google liczby wyświetleń ze względu na stawkę CPC dawało nam duże pole manewru),
  • obniżenie kosztu pozyskania transakcji do wartości mniejszej niż 5 zł.

 

Zwiększenie liczby transakcji i zwrotu z poniesionych kosztów, zgodnie z założeniem, miało odbywać się w ramach tego samego, wykorzystywanego wcześniej budżetu miesięcznego.

 

Ostatnie miesiące działania kampanii – rezultaty

Efektywnosc kampanii w ostatnich trzech miesiacach dzialan kampanii

Efektywność kampanii w ostatnich trzech miesiącach działań kampanii (Q4 roku 2017)

 

Porównanie – ostatnie trzy miesiące vs pierwsze trzy miesiące działań marketingowych – filozofia “Użyj sprytu zamiast pieniędzy” w pigułce:

Porównanie - pierwsze trzy miesiące VS ostatnie trzy miesiące

Porównanie – pierwsze trzy miesiące VS ostatnie trzy miesiące

 

Średni koszt kliknięcia: 0,2zł —> 0,12zł

Transakcje: 1057 —> 3821

Koszt pozyskania transakcji: 8,32zł —> 3,48zł

ROAS: 756% —> 1924%

 

Przebieg procesu optymalizacji

 

CPC

Efekty optymalizacji - zmiany w średnim koszcie kliknięcia

Efekty optymalizacji – zmiany w średnim koszcie kliknięcia

 

Koszt pozyskania transakcji

zmiany w średnim koszcie pozyskania transakcji

Efekty optymalizacji – zmiany w średnim koszcie pozyskania transakcji

 

Liczba kliknięć

zmiany średniej liczby kliknięć

Efekty optymalizacji – zmiany średniej liczby kliknięć

 

ROAS

zmiany w efektywności ROAS (przychódkoszt)

Efekty optymalizacji – zmiany w efektywności ROAS (przychód/koszt)