+12 398 78 04

Reklama na Facebooku: przewodnik po celach i typach

cele reklamowe na FB

Od czego powinieneś zacząć tworzenie kampanii reklamowej na Facebooku? Podobnie jak w przypadku wszystkich działań promocyjnych – wyznacz najpierw cel, jaki chcesz osiągnąć.

W zależności od tego, jaki charakter i zasięg ma Twój biznes, możesz wybrać jeden z trzech podstawowych celów reklamowych na Facebooku:

  • Świadomość – zwiększysz zainteresowanie produktami i usługami swojej firmy,
  • Działania – sprawisz, że odbiorca wykona pożądaną przez Ciebie akcję, np wejdzie na Twoję witrynę lub obejrzy promowane przez Ciebie wideo,
  • Konwersja – zachęcisz osoby zainteresowane Twoją firmą do kupienia lub skorzystania z jej produktów lub usług.

cele reklamowe na Facebooku

 

Świadomość

 

Rozpoznawalność marki

W przypadku celu Świadomość marki masz do wyboru 2 typy reklamowe. Pierwszy to Rozpoznawalność marki, dzięki któremu dotrzesz do osób, które wg algorytmu Facebooka mogą być najbardziej zainteresowane Twoją ofertą.

Ten rodzaj reklamy dobrze się sprawdzi w przypadku promocji już opublikowanych postów – zarówno tych na Facebooku, jak i Instagramie.

Co ważne dla Ciebie, jako reklamodawcy, opłaty będą naliczane za wyświetlenie:
Cele reklamowe na Facebooku - świadomość marki

 

W Menadżerze reklam możesz (ale nie musisz!) wybrać opcję “Dodaj adres url do witryny”. Dzięki temu będziesz mógł dodać przycisk wezwania do działania dla tej reklamy.
Cele reklamowe na Facebooku - świadomość marki 2

przycisk do działania - rozpoznawalność marki
Jeżeli nie dodasz żadnego url, osoby, które klikną w Twoją reklamę, zostaną przekierowane na stronę Facebooka lub konto na Instagramie tej reklamy.

Jednym z wyróżników tego typu reklamowego jest to, że jego efektywność możesz mierzyć m.in. za pomocą szacowanego wzrostu wskaźnika zapamiętania reklamy (osoby). Jest to przybliżona liczba osób, które prawdopodobnie będą pamiętały reklamę w ciągu dwóch dni od jej obejrzenia. Podczas obliczeń Facebook bierze pod uwagę ilość czasu poświęconego na oglądanie reklamy. Zgodnie z obliczeniami giganta im dłużej odbiorca ma kontakt z reklamą, tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że ją zapamięta.

 

Zasięg

Typ reklamowy “Zasięg” jest optymalizowany pod kątem dotarcia do jak największej liczby osób z określonej przez Ciebie grupy docelowej.

Znajdziesz w nim dwie interesujące opcje, które nie są dostępne w pozostałych typach reklamowych. A dokładniej przyciski CTA: “Zadzwoń teraz” i “Jak dojechać”. W przypadku pierwszego, na etapie tworzenia kreacji reklamowej w Menedżerze reklam – będziesz mógł wpisać swój numer telefonu. Dzięki temu odbiorca reklamy na urządzeniu mobilnym po kliknięciu w nią – zadzwoni do Ciebie.

Cele reklamowe na Facebooku - zasięg

 

Cele reklamowe na Facebooku - zasięg 2

 

Z kolei przycisk „Jak dojechać” umożliwi wskazanie lokalizacji Twojej firmy na mapie.

Cele reklamowe na Facebooku - zasięg 3

 

Działanie

 

Ruch

Jednym z typów reklamowych związanych z celem, który ma skłonić odbiorcę do wykonania określonego działania, jest “Ruch”. Dzięki niemu przekierujesz więcej osób do miejsca docelowego na Facebooku lub poza nim, np. do serwisu www, dedykowanego landing page’a czy aplikacji mobilnej.

Ruch - Facebook ADS - appka

Źródło: Support Facebooka

 

W ubiegłym roku Facebook wprowadził także możliwość przekierowywania odbiorców reklamy do Messengera. Użytkownik, który kliknie w reklamę, otrzyma zaprogramowaną informację.

Facebook ADS

 

Należy tutaj jednak pamiętać o tym, że tej opcji można używać tylko w przypadku następujących umiejscowień: Aktualności na urządzeniach mobilnych, ekran główny Messengera i Aktualności na Instagramie. Jeżeli chcesz z niej korzystać, musisz usunąć pozostałe lokalizacje reklamy.

 

Aktywność

Kolejnym typem reklamowym dostępnym w ramach celu “Działanie” jest “Aktywność”. Z jego pomocą możemy zachęcić użytkowników Facebooka i Instagrama do aktywności dotyczącej posta, polubienia strony i wzięcia udziału w wydarzeniu.

W przypadku aktywności dotyczącej posta – najlepiej sprawdzi się ona w przypadku treści opublikowanych już na stronie firmowej. Facebook optymalizuje ją pod kątem dotarcia do osób, które zareagują na reklamę – polubią posta, udostępnią go lub skomentują.

W tym zakresie w ostatnim czasie również pojawiła się nowość – można dodać przycisk CTA do opublikowanego już posta. Do wyboru są trzy działania: “Więcej informacji”, “Wyślij wiadomość” i “Kup teraz”. Dodanie przycisku do reklamy spowoduje także zaktualizowanie oryginalnego posta.

dodaj przycisk - aktywność w poście

Aktywność Facebook
Za pomocą kolejnego formatu reklamowego możesz zachęcić użytkowników do polubienia Twojej strony firmowej na Facebooku. Co ciekawe, z jej pomocą możesz przekierować użytkowników nie tylko na tablicę fan page’a, ale także do m.in. galerii zdjęć, zakładki dotyczącej oferty lub aplikacji konkursowej.

polubienie strony 2

 

Ostatnią z opcji dostępnym w ramach celu Działanie jest promocja wydarzenia. Możesz jej użyć jedynie w przypadku opublikowanych już wydarzeń. Jej skuteczność jest mierzona w liczbie reakcji na wydarzenie, czyli kliknięć w przycisk “Zainteresowany” lub “Wezmę udział”.

 

Instalowanie aplikacji

Za pomocą reklamy aplikacji na urządzenia mobilne, w zależności od potrzeb, możesz zwiększyć:

  • liczbę osób, które zainstalują aplikację, kierując ich do sklepów Apple App Store lub Google Play,
  • aktywność aktualnych klientów, zachęcając ich do ponownego skorzystania z aplikacji (np. kierując ich do konkretnego miejsca w aplikacji).

Aby wyświetlać reklamy zwiększające aktywność w aplikacji mobilnej, a także otrzymać dostęp do zaawansowanych narzędzi pomiarowych i raportowania, musisz zarejestrować aplikację w witrynie Facebooka dla developerów.

 

Wyświetlanie filmu

Dzięki możliwościom reklamowym Facebooka możesz zachęcić więcej osób to obejrzenia Twojego materiału wideo. Najlepiej, aby promowany materiał video nie przekraczał znacznie 15 sekund. Dlaczego? W przypadku tego celu reklamowego płacisz za wyświetlenia filmu trwające minimum 10 sekund. Zatem jeżeli Twój materiał wideo ma zbliżoną długość – jest wielka szansa, że zapłacisz tylko za jego pełne wyświetlenia.

 

Pozyskiwanie kontaktów

Ten typ reklamowy znakomicie się sprawdzi w przypadku branż, w których wielką rolę gra bezpośredni kontakt z klientem.

Po kliknięciu w Twoją reklamę odbiorca zostanie poproszony o uzupełnienie krótkiego formularza i przesłanie danych kontaktowych. W ten sposób możesz pozyskać np. adresy e-mail lub numery telefonu do osób potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Możesz także zadać inne pytania niestandardowe.

Reklama - Pozyskuj kontakty 3
Jeżeli chcesz skorzystać z tego typu reklamowego, musisz zamieścić podczas tworzenia reklamy link do zasad ochrony prywatności, zamieszczonych na Twojej firmowej witrynie.

 

Konwersja

Aby pomóc Ci zrozumieć, czym jest clou tego celu reklamowego, wyjaśnimy najpierw, co określamy słowem konwersja w kontekście Facebook ADS. Jest to działanie podejmowane przez osoby odwiedzające witrynę, takie jak zakup, rejestracja, wyświetlenie konkretnej strony czy dodanie produktu do koszyka. Do mierzenia konwersji niezbędny jest kod piksela Facebooka (więcej o nim przeczytasz w naszym ostatnim wpisie: …).

 

Konwersje

Ten typ reklamowy jest zintegrowany z pikselem Facebooka, dzięki czemu dotrzesz do osób, które już wcześniej odwiedziły Twoją witrynę i przez to będą bardziej skłonne do dokonania pożądanej przez Ciebie akcji na stronie. Możesz zachęcić użytkowników do zrealizowania transakcji, wizyty w witrynie lub dodania produktu do koszyka.

W przypadku celu konwersja atrakcyjną funkcją jest dodanie oferty, czyli zniżki udostępnianej klientom na Facebooku. Klienci mogą zareagować na ofertę, rozpocząć za jej pomocą zakupy w sklepie internetowym, ale również zapisać ją i otrzymać przypomnienie następnego dnia.
Kompleksowy poradnik na temat tworzenia Piksela Facebooka znajdziesz tutaj.

 

Sprzedaż katalogu produktów

Sprzedaż katalogu produktów to kolejny zaawansowany typ reklamowy dla e-commerce, dzięki któremu odbiorcy zobaczą spersonalizowane reklamy w oparciu o przeglądane wcześniej przez nich produkty na Twojej witrynie. Aby móc z niego skorzystać, musisz mieć zainstalowany piksel Facebooka oraz utworzyć katalog produktów:

katalog produktów
Katalog produktów to kontener, w którym przechowywane są wszystkie dane dotyczące produktów. Do jego utworzenia potrzebne jest zestawienie zawierające listę artykułów, które chcesz promować. Powinny się w nim znaleźć takie informacje, jak: identyfikator, nazwa, kategoria, informacja o dostępności, adres URL, adres URL obrazu itp.

 

Wizyty w firmie

Ten typ reklamowy idealnie się sprawdzi w przypadku biznesów, które duży przychód generują offline, czyli np. sklepy stacjonarne, lokale gastronomiczne czy salony kosmetyczne. Z jego pomogą stworzysz dynamiczne kampanie reklamowe, kierowane do osób znajdujących się w pobliżu lokalizacji poszczególnych siedzib Twojej firmy.

Aby móc z niego skorzystać, musisz skonfigurować narzędzie Facebook Locations. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.

 

 

Okładka wpisu zaprojektowana przez Freepik

Podobne wpisy

Przeczytaj poprzedni wpis:
Facebook
Facebook: Jak udzielić dostępów do firmowej strony oraz konta reklamowego?

Rozpoczynasz współpracę z agencją social media lub freelancerem, zajmującym się prowadzeniem firmowych stron na Facebooku? Chcesz zlecić kampanie efektywnościowe na...

Zamknij